Planowanie w finansach firmowych - Finansowy Punkt Widzenia

W jednym z wcześniejszych postów wspominaliśmy już, że planowanie finansowe (w tym budżetowanie) jest jednym z głównych obszarów finansów w firmie. O pozostałych możesz przeczytać we wpisie Zarządzanie finansami firmowymi – nie tylko faktury i płatności.

Zakładając firmę mamy zwykle przed oczami wizję tego, jak będzie wyglądała, co będziemy robić i co chcemy osiągnąć. Niestety często jest to dość mglista i ogólna wizja. 

O czym wtedy zwykle myślimy?

  • o wygryzieniu lokalnej konkurencji,
  • zostaniu liderem w branży,
  • byciu firmą globalną,
  • zrewolucjonizowaniu rynku,
  • byciu drugim Apple, Google czy Facebookiem.

Rzadziej niestety wysilamy się na spisanie tego w jakiejkolwiek formie. Nie mówiąc już o przełożeniu tego na mierzalny język liczb. 

Cele mierzalne

O ile ogólne i wzniosłe cele firmowe stawia się dość łatwo i przyjemnie (a na dodatek mają swoje walory motywacyjne i marketingowe – lider branży, to brzmi dumnie!), to są jednak dość odległe i nie do końca mierzalne. Czy na pewno będziemy wiedzieli kiedy je osiągnęliśmy lub ile nam do tego brakuje?

Nie ma chyba bardziej mierzalnych celów niż te wyrażone liczbowo i w takiej formie spisane. 

Dla jasności, w żadnym wypadku nie jest moim celem umniejszanie znaczenia takich wartości jak misja i wizja firmy, bo te, o ile odpowiednio sformułowane, mogą być również cennym narzędziem w rozwoju firmy. 

planowanie w finansach firmowych1

Dlaczego unikamy planowania?

Żeby osiągnąć zakładane cele, najlepiej zaplanować konkretne działania, które będą nas do nich zbliżać. Nie każdemu jednak planowanie odpowiada, część osób wręcz go unika – dlaczego?

Obecnie w biznesie ogromną rolę przypisuje się do elastyczności. Stąd w zarządzaniu moda na wszelkie podejścia zwinne, adaptacyjne (z angielskiego agile) – być może obiło Ci się o uszy. 

Możesz uważać, że planowanie zabije elastyczność Twojej firmy. A przecież działasz w tak dynamicznym otoczeniu i branży, że nie możesz sobie na to pozwolić. 

Po pierwsze – podejście do zarządzania i planowanie finansowe to dwie inne sprawy. To, że projekt (czy cała działalność) jest bardzo nieprzewidywalny i wymaga innowacyjnego podejścia nie oznacza, że nie da się przynajmniej w podstawowym zakresie oszacować związanych z nim nakładów. 

Po drugie – stworzenie planu nie oznacza, że musisz się go trzymać za wszelką cenę i nie może on podlegać zmianom. Realizacja planu nie jest przecież celem samym w sobie, ma on jedynie pomóc w realizacji projektu czy zlecenia. 

Po trzecie – właściwie trudno mi teraz przywołać branżę, która nie działa w dynamicznym otoczeniu. Więc być może Twój biznes nie jest aż tak wyjątkowy w tym względzie?

Rolą planu finansowego jest m.in. podejście do oceny opłacalności danego przedsięwzięcia. Być może samo stworzenie planu doprowadzi nas do wniosku, że nie warto go w ogóle realizować. Może też być powodem do powrotu do negocjacji z klientem lub zmiany niektórych założeń. Natomiast jeżeli w ogóle z niego zrezygnujemy, nie dajemy sobie szansy na dojście do takich wniosków. 

Niepewność w planowaniu finansowym

Ok, a co jeżeli robisz coś po raz pierwszy? Wypuszczasz na rynek nowy produkt, oferujesz nową usługę czy zupełnie zmieniasz charakter działalności. Przecież nie masz wcześniejszych doświadczeń, nie wiesz jakie będzie zapotrzebowanie i co jeszcze wyjdzie w toku. Czy wtedy warto w ogóle podchodzić do planowania? 

Zdecydowanie tak. Zasady planowania pozostają takie same. Zmienia się tylko niepewność co do założeń i szacunków. Z resztą, istnieją metody, dzięki którym możesz tą niepewność zminimalizować. Ale nawet z niebardzo nietrafionymi założeniami wiesz o wiele więcej, niż nie robiąc nic

Masz już bazę, nad którą możesz pracować. Z biegiem czasu doprowadzasz ją do coraz bardziej odpowiadającej rzeczywistości i w efekcie wiesz na czym stoisz i możesz lepiej planować dalsze kroki

planowanie w finansach firmowych

Budżet firmowy – czyli robi się groźnie

Planowanie w finansach może przybierać różną formę. Czasem może chodzić tylko o jedną kwestię, dajmy na to – zmianę ceny za jeden z naszych produktów. Wtedy może nam wystarczyć kilka prostych obliczeń, np. na kalkulatorze czy nawet w pamięci (zdarza Wam się jeszcze liczyć w pamięci?).

Jeżeli natomiast myślimy planowaniu finansów na poziomie całej firmy, jednym z najbardziej odpowiednich narzędzi będzie budżet firmowy

Mam czasem wrażenie, że niektórym przedsiębiorcom na samą myśl o słowie “budżet” robi się niedobrze. 🙂 To słowo zostało chyba naładowane jakimś dziwnym ładunkiem negatywnym. Być może dlatego, że jest owiane wieloma mitami

Mam nadzieję, że Ty nie należysz do tej grupy 🙂 A jeśli nawet faktycznie czujesz, że coś wisi w powietrzu, to liczę na to, że jesteś otwarty na obalanie stereotypów i dasz się przekonać korzyściom, jakie niesie za sobą prowadzenie budżetu firmowego.

Swoją drogą, to może być kolejna przyczyna dlaczego nie planujemy. Czasem po prostu unikamy czegoś tylko dlatego, że tego nie znamy. Mimo, że w praktyce nie taki diabeł straszny… 

Budżetowanie w firmie – mity

Zatem, skąd się bierze niechęć do budżetowania? Problem jest analogiczny do tego, który dotyczy planowania samego w sobie. 

Wśród przedsiębiorców istnieje mylne przekonanie, że raz stworzony budżet nie może być zmieniony. A co za tym idzie, to co nie zostało w nim uwzględnione, nie może być zrealizowane. 

Idąc tym tropem, musisz porzucić wszystkie nieprzewidziane okazje biznesowe tylko dlatego, że nie były “wpisane w budżet”. Naprawdę? Gdzie w tym sens? Czy samo stworzenie budżetu powoduje, że nagle nie podejmujesz racjonalnych decyzji?

Poza tym, mówimy przecież o Twoim biznesie, to nie żadna “siła zewnętrzna” każe Ci robić budżet – robisz to dla siebie i swojego biznesu, żeby odnieść korzyści. Jeśli więc widzisz inną korzyść na wyciągnięcie ręki, nie znaczy, że nie możesz z niej skorzystać. 

Być może spotkałeś się z zasadami obowiązującymi czasem w korporacjach, gdzie można faktycznie odnieść wrażenie, że istnieją jakieś sztywne ograniczenia budżetowe, które dosłownie wiążą ludziom ręce. Ale wierz mi, że to również mogło wynikać z braku zrozumienia istoty budżetowania, czy to przez osobę, z którą miałeś kontakt, czy przez osoby zarządzające taką firmą. 

planowanie w finansach firmowych2

Zdarza się, że niektórzy po prostu używają hasła “ograniczeń budżetowych” jako wymówki dla swoich decyzji, bo przecież nie jesteś w stanie tego zweryfikować – wygodne, prawda? Tymczasem może to nie mieć nic wspólnego z prawdziwym budżetowaniem. 

Nawet największe firmy nie pozostają obojętne w obliczu prawdziwych okazji biznesowych. Jedyna różnica jest taka, że o okazjach mówi się raczej na odpowiednio wyższym poziomie kwotowym. 

Budżet może być dynamiczny – możesz go aktualizować częściej niż raz w roku czy raz na kwartał czy miesiąc. Jest to wręcz pożądane. Dzięki temu liczby, które analizujesz są bardziej aktualne i bliższe rzeczywistości – a o to właśnie chodzi. 

Zacznij planować finanse swojej firmy

Nie pozostaje Ci zatem nic innego, jak zacząć planować finanse Twojej firmy. Nie martw się, nie jesteś sam, chcemy Ci w tym pomóc. Na naszym blogu otrzymasz mnóstwo wiedzy i praktycznych porad na ten temat. 

Na zachętę powiem Ci, że bardzo wiele zyskujesz już przez samo rozpoczęcie pracy nad budżetem. Zaczynasz zastanawiać się nad rzeczami, które w innym wypadku mogłyby nie przyjść Ci do głowy. Jest to też bardzo często silny bodziec do zmian na lepsze. To oznacza, że możesz zyskać jeszcze zanim zaczniesz faktycznie działać z budżetem. 

A im więcej razy do niego podchodzisz i analizujesz, tym więcej się uczysz i Twoje planowanie staje się coraz bardziej trafne i skuteczne. Najlepsze efekty przychodzą z czasem, dlatego nie warto dłużej zwlekać! 🙂

Oczywiście nic nie przyjdzie samo, to wymaga pracy i zaangażowania, ale wszystko zależy tylko od Ciebie. My gorąco Cię do tego zachęcamy. 

Sebastian

Z finansowego punktu widzenia to już wszystko. Ale zostań jeszcze chwilę i:

  • jeśli chcesz, podziel się swoimi doświadczeniami lub przemyśleniami na ten temat w komentarzu – jest to dla nas ważne, dzięki temu będziemy mogli trafniej dobierać treści na blogu,
  • jeśli ten post był dla Ciebie wartościowy, udostępnij go Twoim znajomym – przedsiębiorcom, może im też przyda się ta wiedza,
  • jeśli masz konto na Facebooku lub Instagramie – zajrzyj do nas,
  • jeśli chcesz być na bieżąco ze wszystkimi nowymi postami na blogu i zyskać dostęp do darmowych materiałów – zapisz się na newsletter.
Share on facebook
Podziel się tym postem na facebooku

Newsletter to regularna dawka wiedzy, która pomoże Ci zadbać o finanse Twojej firmy.

To także dostęp do darmowych materiałów i narzędzi, które ułatwią zastosowanie tej wiedzy w praktyce. 

Previous
Next
Copyright 2019 FinansowyPunktWidzenia.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.