foto3

Cześć! Tu Julita i Sebastian. Na co dzień wspieramy przedsiębiorców w obszarze finansów. Sami też prowadzimy własny biznes. Chcemy pomóc Ci zrozumieć finanse Twojej firmy i podejmować lepsze decyzje biznesowe. Wierzymy, że to jeden z kluczowych warunków rozwoju Twojego biznesu.

Jeżeli miałeś okazję przeczytać wcześniejsze posty to wiesz już, że finanse to nie to samo co księgowość. Wiesz też, że są tak samo ważne w dużej, jak i małej firmie i że pomogą Ci podejmować lepsze decyzje. No dobrze, ale czym właściwie polega zarządzanie finansami w firmie? Jakich obszarów dotyczy?

Na co dzień finanse w firmie kojarzą się głównie z fakturami, płatnościami i wieloma innymi formalnościami, które przeważnie kradną tylko cenny czas każdego przedsiębiorcy.

Pod tym pojęciem kryje się jednak znacznie więcej. Podchodząc do tematu nieco bardziej merytorycznie, można spróbować to “znacznie więcej” usystematyzować.

 

Ten post ułatwi Ci zrozumienie późniejszych treści publikowanych na blogu – zachęcamy Cię do pozostania do końca, nawet jeśli nie wszystko będzie teraz dla Ciebie jasne.

 

zarządzanie

 

Obszary finansów w firmie

Wśród szerokiego zakresu finansów firmowych, można wyróżnić przede wszystkim takie obszary jak:

  • zarządzanie źródłami finansowania,
  • ocena rentowności (opłacalności),
  • zarządzanie kapitałem obrotowym i płynnością finansową,
  • planowanie finansowe (w tym budżetowanie).

Ok, to tyle trudnych pojęć – przełóżmy to teraz na język polski 🙂

 

Wspomnimy jeszcze tylko, że to nie jest żadna podręcznikowa “święta lista”, tylko nasze subiektywne podejście do tematu. Oparte oczywiście na teorii finansów przedsiębiorstw.

 

Zarządzanie źródłami finansowania

Pod tym hasłem kryje się nic innego jak to, skąd bierzemy pieniądze na prowadzenie naszego biznesu.

Zarządzanie źródłami finansowania zaczyna się już na początku, gdy zakładamy firmę. Decydujemy wtedy jak opłacimy pierwsze zakupy firmowe.

Możemy w tym celu, m.in.:

  • skorzystać z własnych oszczędności,
  • pożyczyć od znajomych,
  • wziąć kredyt w banku,
  • pozyskać inwestora,
  • ubiegać się o dotację.

Opcji jest oczywiście dużo więcej.

Ale na tym się nie kończy, bo decyzje o sposobie finansowania podejmujemy w zasadzie na każdym etapie działania firmy. Choćby wtedy, gdy chcemy zainwestować w nowy sprzęt czy uruchomić nową gałąź biznesu.

Każdy rodzaj źródeł finansowania ma swoje plusy i minusy, jest korzystniejszy w nieco innej sytuacji i ma swoją cenę. Różnie są też ich skutki podatkowe.

Zarządzanie źródłami finansowania polega na tym, by z jednej strony korzystać z najtańszych dostępnych źródeł, ale jednocześnie uwzględniać aktualne możliwości i przyszłe potrzeby firmy. A to niestety nie zawsze idzie w parze.

Na dodatek, analiza tego zagadnienia nie może być oderwana od indywidualnego podejścia do ryzyka każdego z nas jako przedsiębiorcy. Bo niektórzy nie będą spać spokojnie z kredytem, a inni nie będą chcieli wstrzymywać się ani dnia z realizacją swojego pomysłu i chętnie zwrócą się po pieniądze do kogoś innego.

 

zarządzanie

 

Rentowność

Jednym z kluczowych wskaźników przy decyzjach biznesowych jest ocena czy dane działanie przyniesie korzyść. Na to pytanie odpowiada właśnie analiza rentowności.

Nie wchodząc na tym etapie w szczegóły związane z pojęciami, rentowność ocenia się porównując efekty danego działania z nakładami, których wymaga.

Rentowność może być mierzona na poziomie całej firmy (wtedy, gdy bierzemy pod uwagę wszystkie działania), ale też na poziomie poszczególnych:

  • segmentów działalności,
  • projektów,
  • produktów,
  • klientów

i w zasadzie na każdym innym poziomie, który da się analizować.

Dzięki temu możemy dokonywać porównań i wybierać te działania (segmenty, projekty itp.), które są korzystniejsze dla naszej firmy.

 

Zarządzanie kapitałem obrotowym i płynnością finansową

Kapitał obrotowy jest związany z bieżącym funkcjonowaniem firmy. Dotyczy składników firmy, które podlegają stosunkowo dużej rotacji (czyli ich stan szybko się zmienia). Jednocześnie napędzają one codzienne działanie firmy.

Zaliczamy do nich przede wszystkim:

  • zapasy (np. towary czy materiały na magazynie),
  • należności bieżące (m.in. faktury wystawione klientom, które nie zostały przez nich jeszcze opłacone),
  • środki pieniężne (w tym gotówka i środki na rachunkach bankowych),
  • zobowiązania bieżące (m.in. faktury wystawione przez Twoich dostawców, których jeszcze nie opłaciłeś).

Zarządzanie kapitałem obrotowym polega na odpowiednim kształtowaniu tych wartości. I nie chodzi po prostu o maksymalizację jednych i minimalizację innych – celem jest uzyskanie odpowiedniej proporcji tych składników.

Zadania nie ułatwia fakt, że na szali z jednej strony leży stabilność biznesu (a więc bezpieczeństwo), a z drugiej jego rentowność. Dlatego znalezienie równowagi jest niezwykle istotne. Pojęcie kapitału obrotowego jest ściśle powiązane z płynnością finansową, która jest ważnym miernikiem kondycji firmy.

 

Temat płynności finansowej będzie poruszany na blogu z pewnością jeszcze wiele razy. Na ten moment zapamiętaj, że płynność mówi o tym, czy masz wystarczające środki, by opłacać swoje zobowiązania (czyli m.in faktury od dostawców) w terminie.

 

zarządzanie

 

Planowanie finansowe

Podobnie jak w zarządzaniu czasem, w finansach firmowych również ważne jest planowanie. Dzięki temu wiesz dokąd zmierzasz i możesz łatwiej ocenić czy jesteś na dobrej drodze.

Efektem takiego planowania jest najczęściej budżet, czyli swojego rodzaju lista celów wyrażona za pomocą liczb. Tak samo jak spisanie celów czy zadań na dany dzień pomaga w ich realizacji, posiadanie budżetu ułatwia realizację celów naszej firmy (nie tylko tych finansowych).

Podchodząc do tworzenia budżetu zaczynamy zadawać sobie pytania dotyczące nieco dłużej perspektywy, niż ta, na której skupiamy się na co dzień. Podejmujemy decyzje strategiczne, czyli rozstrzygające o kierunkach rozwoju naszej firmy.

To równie ważne, a może nawet dużo ważniejsze, niż dbanie o bieżący stan finansów firmy.

 

zarządzanie

 

Porządek w wiedzy o finansach firmowych

Jak widzisz, faktury i płatności to tylko wierzch góry lodowej. Za finansami w firmie kryje się dużo więcej. Zarządzając firmą, musisz zdawać sobie sprawę z istnienia tych obszarów i dbać o każdy z nich.

Pamiętaj, że swoją drogą istnieją jeszcze księgowość i podatki. Choć to odrębne zagadnienia, nie da się ich pominąć mówiąc o finansach.

Tak, zdajemy sobie sprawę, że to wszystko może dla Ciebie brzmieć teraz dość egzotycznie. Naszym celem było uporządkowanie tego, czego dowiesz się na blogu – z czasem wszystko się rozjaśni 🙂

Niektóre posty będą dotyczyć poszczególnych obszarów finansów i teraz będziesz już wiedział do której “szuflady” je włożyć. Mamy nadzieję, że dzięki temu łatwiej przyswoisz wiedzę i szybciej wykorzystasz ją do rozwoju swojej firmy.

Z finansowego punktu widzenia to już wszystko. Ale zostań jeszcze chwilę i:

  • jeśli chcesz, podziel się swoimi doświadczeniami lub przemyśleniami na ten temat w komentarzu – jest to dla nas ważne, dzięki temu będziemy mogli trafniej dobierać treści na blogu,
  • jeśli ten post był dla Ciebie wartościowy, udostępnij go Twoim znajomym – przedsiębiorcom, może im też przyda się ta wiedza,
  • jeśli masz konto na Facebooku lub Instagramie – zajrzyj do nas,
  • jeśli chcesz być na bieżąco ze wszystkimi nowymi postami na blogu i zyskać dostęp do darmowych materiałów – zapisz się na newsletter.
Podziel się tym postem na facebooku
Copyright 2019 FinansowyPunktWidzenia.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.